Kampen mot barnfattigdom och för jämställdhet är ledstjärnorna för Vänsterpartiet i Malmös budget 2012

Den rödgröna budgeten presenteras idag på kommunfullmäktige. Vänsterpartiet fokuserar på kampen mot barnfattigdomen och kampen för jämställdhet. Martina Nilsson utvecklar detta i den första allmänpolitiska debatten. Den rödgröna budgeten är en budget för minskade klyftor. Detta står i stark kontrast till den borgerliga regeringen som sedan de tillträdde endast har bidraget till fördjupade klyftor i samhället.

– Av alla kvinnor inom LO arbetar 50 % deltid. 2/3 av dessa skulle gärna arbeta mer om de fick. Anders Borg däremot arbetar heltid och tjänar 112 000 kr i månaden. Det är fem månadslöner för de kvinnor som arbetar inom vård och omsorg. I Malmö har vi den politiska viljan till förändring, en politisk vilja för jämställdhet. Vi avsätter därför 20 Mkr för arbetsvärdering och löneökningar där de lägst betalda kvinnoyrkena är prioriterade. För i Malmö ska vi ha jämställda löner, säger Martina Nilsson (V) jämställdhetskommunalråd.

– Vi lägger en budget där minskade klyftor, jämställdhet och barnens uppväxtvillkor är i fokus. Det är därför vi sänker förskoleavgiften för de med lägst inkomst. Det är därför arbetslösas barn har rätt till 30-timmars förskola. Det är därför vi avsätter pengar för barnomsorg på obekväm arbetstid, fortsätter Martina Nilsson (V) jämställdhetskommunalråd.

Vänsterpartiet Malmö

Nobelvägen 51