Korrekt program: Eva-Britt Svensson mobiliserar väljare i telefonväkteri under EU-valrörelsen sista vecka i Malmö

Imorgon, den 20 maj kommer Eva-Britt Svensson till Malmö för att kampanja under EU-valrörelsens sista vecka. Hon kommer med start klockan 16.00 sitta i ett telefonväkteri för att mobilisera malmöborna till valurnorna.

Valet till EU-parlamentet är ett viktigt val till en mäktig institution. Med sju år av enträget slit för att lyfta kvinnor och arbetares rättigheter i parlamentet kämpar hon nu med att informera och kampanja för att sprida kunskap om EU-parlamentets roll och Vänsterpartiets politik.

Program:

12.00–13.30 Eva-Britt Svensson pratar EU-politik vid valstugan på Gustav Adolfs torg

16.00–18.00 Telefonväkteri för att mobilisera människor till valurnorna

Om Eva-Britt Svensson

Kvinnorättskämpen och vänsterpartisten Eva-Britt Svensson Malmö var under sin tid i EU-parlamentet ordförande i jämställdhetsutskottet och drev konsekvent frågor om kvinnors rättigheter, skydd undan våld i nära relation och kvinnors rätt till sin reproduktiva hälsa. Hon drev frågorna ihärdigt och ofta i opposition mot den konservativa högern i EU-parlamentet.

Eva-Britt var en av förgrundsgestalterna i Nej till EU vid tiden för folkomröstningen om Sveriges medlemskap och har arbetat med EU-frågan i över 20 år.

Eva-Britt Svensson 0706-33 13 46

Sara Svensson, presskontakt 0709-13 44 10