Låna en sjuksköterska - Vänsterpartiet använder Stadsbibliotekets 'levande bok'-koncept

Lördagen den 15 juni klockan 11:30-13:30 håller Vänsterpartiet Malmö torgmöte på Stortorget med anledning av krisen i den skånska sjukvården. Man kommer bland annat att kunna låna en sjuksköterska eller en sjukvårdspolitiker.

Elin Rutqvist, sjuksköterska och konferencier under torgmötet, berättar om vad som ska hända:

– Vi vill ge människor som vanligtvis inte är i kontakt med sjukvården en chans att få veta hur situationen är. Våra "levande böcker" - en sjuksköterska och en sjukvårdspolitiker - svarar på frågor om sjukvården och om den nuvarande krisen. Ett exempel är de senaste dagarnas besked om att semestern kommer att dras in för vissa sjuksköterskor på SUS. Hur upplevs det på golvet? säger Elin Rutqvist.

Under torgmötet kommer man också kunna gå igenom en snitslad bana på temat "ta dig igenom sjukvården". De olika partiernas satsningar på sjukvården kommer också att illustreras genom bredden på sjukhussängar som kommer att byggas upp på torget. Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne, är en av de som ska tala under mötet:

– Jag ska prata om hur vi vill skapa en bättre sjukvård i Malmö och Skåne, fri från underbemanning, underfinansiering och vinstuttag, säger Vilmer Andersen.

Kontakt:

Elin Rutqvist, 0702-742340