Lördagen den 30 januari håller Vänsterpartiet Malmö årsmöte

2015 har varit ett dramatiskt år för Vänsterpartiet Malmö. Efter drygt 8 års styre tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde S och Mp våren 2015 att budgetförhandla utan Vänsterpartiet och därefter presentera en nedskärningsbudget. Vänsterpartiet Malmö är nu ett oppositionsparti i kommunpolitiken men också ett parti som engagerar. Vänsterpartiet Malmö är den största Vänsterpartiföreningen i Sverige med sina drygt 1000 medlemmar.

– Det märks att Vänsterpartiet engagerar. I denna tid då Socialdemokraterna köper borgerlig arbetsmarknadspolitik och Miljöpartiet överger sin flyktingpolitik känner många ett behov av ett tryggt alternativ. Vänsterpartiet visar att det går att ha både ryggrad och visioner i politiken, säger Daniel Sestrajcic, ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

På årsmötet kommer bland annat ordförande och styrelse att väljas samt verksamhetsplan och tillhörande motioner att antas. Eftersom Vänsterpartiet håller kongress i maj 2016 så kommer årsmötet också att behandla förslag till kongressmotioner. Motionerna rör bland annat hur rasism ska förstås, Vänsterpartiets inställning till EU och krav på att kollektivavtal ska gälla alla på svensk arbetsmarknad.

Mötet kommer att diskutera flyktingpolitik och välfärd.

– Det är en fullkomligt orimlig glidning som vi ser idag i svensk och europeisk politik. Det finns ingen motsättning mellan välfärd och ett värdigt asylmottagande. Däremot finns det en motsättning mellan att sänka skatterna för de som har och ett starkt välfärdssystem. Det finns en motsättning mellan att försämra arbetsrätten för nyanlända och en välfärd att lita på, säger Gunnel Suneson, vice-ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

Praktisk info:

Tid: 10-17

Plats: Röda Huset, Kvarnby folkhögskola, Industrigatan 4

Samtliga handlingar till årsmötet finns här: http://www.vmalmo.se/arsmote2016/

Media är välkomna att närvara under mötet.

Daniel Sestrajcic, 0768-51 91 10

Gunnel Suneson, 0704-52 46 64