Manifestation för fängslade flyktingar

Torsdagen den 19 september klockan 12 hålls en manifestation utanför Migrationsverkets lokaler i Malmö. Syftet med manifestationen är att få till stånd ett samtal med ansvariga chefer angående de 107 palestinier och syrier som för närvarande sitter fängslade i Egypten efter att ha försökt fly till Europa. Många av de fängslade har anknytning till Sverige genom barn eller andra släktingar men riskerar trots detta en snar deportation till Syrien.

Initiativtagare till torsdagens manifestation vill uppmärksamma Migrationsverket på situationen.

– Vi vill att Sverige ska ta sitt ansvar och erbjuda uppehållstillstånd till de fängslade flyktingarna, åtminstone till de som har anhöriga i Sverige, säger Mohamed Qadura, ordförande i Palestinska föreningen i Malmö.

– Situationen i Syrien är fruktansvärd, likaså är fängelserna i Egypten. Jag utgår från att Sverige ser till att hitta en lösning så att dessa människor får en fristad. Det kan aldrig vara ett brott att fly från förtryck, säger Morgan Svensson från Vänsterpartiet Malmö.

För mer information, kontakta:

Mohamed Qadura, 0734-45 28 14

Morgan Svensson, 0708-16 17 02