Manifestation mot deportationer och rasism

Idag, onsdagen den 18 december uppmärksammas den internationella migrantdagen i Malmö. Det sker genom en manifestation på Möllevångstorget klockan 17 under parollerna Stoppa alla deportationer och Stäng alla förvar. Manifestationen anordnas av nätverket Aktion mot Deportation.

Den 10 december fördes över 20 ungdomar och vuxna bort från förvaret i Åstorp, eskorterade av piketbussar. På flygplatsen väntade ett chartrat plan som skulle ta dem till Afghanistan. När flygplanet landade i Kabul följande morgon möttes de av explosioner som skakade flygplatsen.

Söndagen den 15 december attackerades fredliga demonstranter av nazister i Kärrtorp.

– Vi ser ett samhälle som massdeporterar människor till ett av världens farligaste länder och ett samhälle där nazister ger sig på människor mitt på ljusa dagen. Vi är en del av detta samhälle och nu är det hög tid att vi visar att vi är många som vägrar acceptera rasism. Sverige tål inte mer rasism, säger Anders Neergaard (V), vice ordförande i Europeiska koalitionen av städer mot rasism.

– Solidariteten i Malmö är stor. Sommarens asylstafett började i Malmö och under året har många Malmöbor slutit upp i demonstrationer mot rasism, afrofobi, antiziganism och antisemitism. I Malmö finns många antirasistiska föreningar och föreningar som jobbar för en human flyktingpolitik. Det inger hopp, säger Hanna Thomé (V).

Anders Neergaard, 070-818 31 96

Hanna Thomé, 0709-13 46 61