Mitt i nedskärningar av välfärden, höjer politikerna sina löner

I går beslutade kommunstyrelsen i Malmö att höja kommunalrådens arvoden till 66 801 kronor i månaden.

Kommunalråden går från att tjäna 65 038 kr per månad till 66 801, en ökning med 1 763 kr. Det enda partiet som reserverade sig mot beslutet var Vänsterpartiet. På samma kommunstyrelsemöte antogs S och Mp:s budget för 2016. Det är en budget som kritiserats för att innehålla 100 miljoner kronor i nedskärningar då pris- och lönekompensationen inte räknas upp fullt ut.

- Jag förstår inte hur samma politiker som pratar om det tuffa ekonomiska läget och lägger en nedskärningsbudget kan försvara en sådan hög lön. Jag tycker faktiskt att det är ett hån mot alla som jobbar i välfärden i vår stad där vissa till och med tjänar under 20 000 kronor i månaden, säger Jeanette Stojic (V), kommunstyrelseledamot och svetsare.

Vänsterpartiet har länge drivit förslaget om att sänka politikerlönerna men det finns ingen majoritet för förslaget, varken på lokal- eller riksnivå.

Jeanette Stojic, 076-789 99 90

Presskontakt, Roxana Ortiz 076-876 77 08