Nej till vikariestopp och nedskärningar på demensverksamhet och mötesplatser

Stadsområdesnämnd Innerstaden behandlade ikväll, på ett extrainsatt möte, nämndsbudgeten för 2017. Vänsterpartiet reserverade sig mot budgetförslaget som innebär stora nedskärningar.

Samtliga fackförbund (SSR, Vårdförbundet, Kommunal, Vision och Sveriges Arbetsterapeuter) har förklarat sig oeniga, de ställer sig inte bakom förslaget till stadsområdesnämnd Innerstadens budget för 2017. Fackförbunden menar att budgeten är underfinansierad vilket kommer att få konsekvenser för medarbetarna i form av ökade sjuktal, kompetensflykt och ökad personalomsättning.

I förslaget till nämndsbudget framgår bland annat att Vård- och Omsorgsverksamheten (VoO) får minskade resurser för personal, både nyanställningar och vakanser. Resurserna för VoO räcker inte heller till för att betala OB-tillägg, det finns inga som helst medel för kompetensutveckling under 2017 och förvaltningen bedömer att en av tre dagverksamheter för demenssjuka måste stängas.

Inom alla stadsområdets verksamheter måste platser vakanshållas då det inte finns resurser att ersätta personal, arbetet med att avskaffa delade turer avbryts, mötesplatsen Garaget får minskade öppettider trots att medborgarna önskar längre öppettider, mötesplatser och fritidsgårdar får lägre aktivitetsbidrag och personal som behövs kan inte anställas.

– Nu ser vi konsekvenserna av nedskärningarna i form av sämre kvalitet och sämre villkor för personalen. Det är orimligt och anmärkningsvärt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte lyssnar på kritiken från facken. I Malmö behöver vi åtgärder för att stoppa personalflykten, inte ytterligare försämringar av de anställdas villkor, säger Emma-Lina Johansson (V), ledamot i stadsområdesnämnd Innerstaden.

Inför 2017 har Kommunfullmäktige beslutat om en stramare uppräkningsfaktor än vid tidigare år vilket gör att de ekonomiska resurserna är knappare i förhållande till de behov som finns i förhållande till året innan. Uppräkningen täcker inte kostnadsökningarna stadsområdet har. Detta är Vänsterpartiet starkt kritiska mot.

Vänsterpartiet ville på dagens nämndsmöte att nämnden skulle begära ett ekonomiskt tillskott från Kommunstyrelsen. När yrkandet avslogs reserverade Vänsterpartiet sig mot nämndsbudgeten.

– Jag vill att välfärden ska utvecklas, inte försämras. Malmöbor ska kunna känna att demensverksamheten fungerar, att det händer bra grejor på våra mötesplatser och fritidsgårdar och att personalen inte sliter ut sig. Jag är politiskt aktiv för att förändra till det bättre, inte till det sämre, säger Emma-Lina Johansson.

På Vänsterpartiet Malmös årsmöte i helgen, lördagen den 28 januari, antogs ett uttalande riktat till de som jobbar inom Malmös välfärd. Uttalandet bifogas.

– Välfärdsarbetare förtjänar bättre. Vi borde satsa på ökat personalinflytande, schysta anställningsformer, fler kollegor och arbetstidsförkortning. Att göra nedskärningar är att backa in i framtiden och det förlorar alla Malmöbor på i slutändan, säger Emma-Lina Johansson.

För mer info, kontakta

Emma-Lina Johansson, 0739-82 82 13

Hanna Gedin, presskontakt, 0709-84 56 61

Bifogas dokument: reviderat förslag till budget, Förvaltningsråd justerat protokoll