Nya V-märkta förslag på rikskonferens om flyktingpolitik

Söndagen den 13 mars samlas människor från hela landet och ett flertal representanter för olika organisationer i Malmö för en heldagskonferens om flyktingpolitiken. Utgångspunkten för konferensen är att en annan flyktingpolitik är möjlig. Medverkar gör bland andra forskare från Malmö Högskola, Akademikerförbundet SSR, Europeiska nätverket mot rasism, nätverket för Grekland, Asylgruppen, Enhedslisten och bokaktuelle professorn Mattias Gardell.

– Malmö föll sig naturligt som plats. Det var till Malmö tusentals flyktingar anlände i höstas, det var i Malmö solidaritetsrörelsen visade sin fulla styrka. I Malmö har vi in på huden erfarenheter av att möta människor på flykt, skaffa fram sängplatser, transport, sjukvård och mat och jag är stolt över att fått ha vara med om en rörelse som reser sig mot murar och rasistiskt prat om andrum, säger Hanna Thomé (V), oppositionskommunalråd i Malmö.

På konferensen närvarar Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson, Christina Höj Larsen som kommer att presentera nya V-märkta förslag.

– Sverige måste våga satsa och bygga ut. Nu är läge att låna till billig ränta, att omfördela de rikedomar som finns i Sverige och att bygga bostäder, skapa arbetstillfällen inom välfärden och se på framtiden med tillförsikt. Historiskt har välfärdsbygget och flyktingmottagandet gått hand i hand. Det behöver de göra även idag. Det är möjligt om viljan finns och vi i Vänsterpartiet har förslagen, säger Christina Höj Larsen (V), migrationspolitisk talesperson.

Malin Björk, EU-parlamentariker för Vänsterpartiet kommer att prata om hur de stängda svenska gränserna och den restriktiva flyktingpolitiken fått en dominoeffekt i resten av Europa.

– Ett efter ett stänger Europas länder nu sina gränser. Flyktingar motas bort med militär och tårgas. Jag har rest genom Europa och bevittnat ohyggligheter. Här hade Sverige kunnat föregå med gott exempel och stå fast vid asylrätten. Det är ju faktiskt absurt att EU räddar banker men inte människor. Denna konferens ger oss ett andrum i en mörk tid, säger Malin Björk (V), EU-parlamentariker.

– När nästan alla andra partier har anammat sverigedemokratisk politik och retorik så står vi i Vänsterpartiet fasta vid att asylrätten går att förena med en bättre välfärd. Det är med sorg som jag ser hur Socialdemokrater och Miljöpartister ställer välfärd i motsättning till internationella konventioner och människoliv på Medelhavet. Det är varken logiskt, riktigt eller smart att göra det, säger Hanna Thomé (V), oppositionsråd i Malmö.

Media är välkomna att närvara under konferensen. Under dagen kommer det att ges tillfälle för intervjuer med bland andra Christina Höj Larsen, Malin Björk och Hanna Thomé.

Tid och plats:

Söndagen den 13 mars på Sofielunds Folkets hus, Rolfsgatan 16, Malmö klockan 08.30-16.00

Hela programmet finns här:

Christina Höj Larsen, presskontakt 070-6200064

Malin Björk, +32 474 95 04 60