Nygammalt kommunalråd tar över

När Malmös jämställdhets- och folkhälsokommunalråd Martina Skrak (V) går på föräldraledighet den 27 april tar Hanna Gedin (V) vid som vikarie fram till februari 2016.

Hanna Gedin är jurist på Hyresgästföreningen men arbetar i dagsläget som politisk sekreterare. Hon sitter i Malmö kommunfullmäktige för Vänsterpartiet och är ledamot i Vänsterpartiets partistyrelse. 2012 vikarierade hon som kommunalråd för Martina Skrak.

– Jag ser fram emot att fortsätta arbetet med att synliggöra klass och kön och åtgärder för ett mer jämställt och rättvist samhälle. Vänsterpolitik handlar om att förändra strukturer och omfördela makt och resurser. Det är precis det som Malmös arbete med jämställdhetsintegrering och åtgärder för att minska skillnader i hälsa handlar om, säger Hanna Gedin (V).

– Politik är ett lagarbete och i Vänsterpartiet finns det många bra och kompetenta personer. Hanna är en av dem och jag är mycket glad att hon nu ska vikariera för mig. Jag är också glad att vi sett till att det går att vara föräldraledig som kommunalråd i Malmö, något som faktiskt inte skrevs in förrän 2010. Föräldrar ska också kunna vara politiker, säger Martina Skrak (V), kommunalråd.

Hanna Gedin, 0709-84 56 61

Martina Skrak, 0708-16 17 09