Över 3 000 samlade för en solidarisk och offensiv omfördelningspolitik i Malmö

På dagens demonstration, som samlade drygt 2 400 demonstranter, talade bl.a. Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid. I Slottsparken samlades drygt 3 000 för att lyssna till bl.a. Josefin Brink, andre vice ordförande Vänsterpartiet.

-         Det är ett styrkebesked att vi samlade så många här i dag till stöd för en omfördelningspolitik som gynnar arbetare, låginkomsttagare och kvinnor, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

-         Välfärden behöver rustas upp. Ett aktuellt exempel med tanke på det brutala våld mot kvinnor som vi har sett det senaste är att tre öre i skattehöjning skulle vara tillräckligt för att ge alla de kvinnor som flyr undan våld och förtryck i sina hem plats på ett skyddat boende här i Malmö. Det är inte stora pengar för den enskilde, men gör skillnad på liv och död för de som har behovet. Och det är behoven som ska styra välfärden, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

Nedan följer information om resten av dagens arrangemang och hållpunkter:

Med start klockan 19.00 ikväll är det fest på Tangopalatset med bl.a. uppträdande av Ska’N’Ska och Majken Tajken. Allt överskott från festen går till Fristadsfonden som hjälper flyktingar med bl.a. juridisk hjälp.

Arrangörer: Vänsterpartiet Malmö, Ung Vänster Malmö, Vänsterns Studentförbund i Malmö i samarbete med ABF och många andra.

Patrik Strand 0703-95 82 98

Sara Svensson 0709-13 44 10