Rekordstort vänstertåg i Malmö

Vänsterpartiets 1 maj-tåg samlade idag 5600 Malmöbor i kampen för rätt till arbete och tid att leva. Det toppar förra årets siffror då Vänsterpartiets tåg samlade 5000 personer.

I ett soligt Malmö tågade, sjöng, dansade och skanderade människor för ett rättvist samhälle som garanterar alla ett bra arbete. Banderoller som ”Rätt till arbete - tid att leva - 6 timmars arbetsdag”, ”Rätt till A-kassa – Rätt till heltid” och ”Höj skatten för katten” syntes i demonstrationståget. Många valde också att lägga en slant i Vänsterpartiet Malmös 1 majinsamling till Ship to Gaza.

– När 5600 Malmöbor går ut och demonstrerar på 1 maj så är det ett styrkebesked från vänstern och de förhoppningar som finns att vi ska kunna ändra kurs - såväl i Malmö som i Sverige. Vi har tagit några steg och kommer fortsätta kämpa för en välfärd att lita på, en välfärd där vi satsar tillräckligt för att alla ska få sina behov tillgodosedda, säger Daniel Sestrajcic, riksdagsledamot och ordförande för Vänsterpartiet Malmö.

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, budgetförhandlare och årets huvudtalare berättade nyheten om att bankerna nu, genom en ny finansskatt, ska få betala mer till välfärden. Nyheten mötte stort jubel. Ulla Andersson pratade också om välfärden.

– Det kommer inte längre vara möjligt att göra snabba cash på elever, patienter och äldre. För vi är medborgare, inte kunder, det är demokratin som ska styra – inte girigheten, sa Ulla Andersson.

Jeanette Stojic, svetsare och kommunstyrelseledamot för Vänsterpartiet Malmö uppmanade i sitt tal Stefan Löfvén att sluta svamla om otryggheten på arbetsplatserna:

– Sluta svamla och gör något åt saken! Avskaffa allmän visstid NU! Det är fullständigt orimligt att gå år efter år utan en tillsvidareanställning. Det är fullständigt oacceptabelt att otryggheten på arbetsplatserna ökar, sa Jeanette Stojic.

På scen framträdde Malmös fristadsmusiker Ramy Essam, turnéaktuella Partiet, The Bandettes, Harakat och Röda Kapellet.

Daniel Sestrajcic, 0768-519110

Jeanette Stojic, 0767-899990