S och MP bryter överenskommelsen, kräver nedskärningar

I höstas antog Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet en gemensam överenskommelse om att förbättra välfärden för Malmöborna. Mitt under pågående budgetförhandlingarna inför 2016 års budget ställde S och MP ett ultimatum till Vänsterpartiet: acceptera nedskärningar på minst 100 miljoner kronor annars blir det ingen budgetförhandling. Det är ett ultimatum som går stick i stäv mot vad Malmö behöver och mot vår överenskommelse.

S och MP krävde att vi inte skulle kompensera fullt ut för höjda pris- och lönekostnader, det skulle innebära en generell nedskärning av de kommunala verksamheterna med minst 100 miljoner. Det motsvarar 250 anställda i Malmö. Detta ultimatum bryter mot den gemensamma överenskommelse som S, MP och V förhandlade fram så sent som i höstas. I överenskommelsen står: Vi tar långsiktigt ansvar för Malmö stads ekonomi. Malmö ska vara en hel stad, där hållbarhet är ledstjärnan, och där alla invånare kan lita på att de får rätt hjälp, samt jämlika och jämställda förutsättningar.

Vänsterpartiet ser att det finns stora behov i välfärden som redan är underfinansierad efter åtta år av borgerligt regeringsstyre. I Malmö syns det tydligt. Vårdpersonalen hinner inte sitta ner och prata med de gamla och sjukskrivningarna ökar i hela kommunen, särskilt illa slår det inom socialtjänsten, äldreomsorgen och skolan. Personalen går på knäna och mår allt sämre.

– En nedskärningsbudget leder till att personalen tvingas springa än snabbare. Situationen i Malmö är allvarlig, nedskärningspolitik är en del av problemet och inte lösningen, säger Hanna Thomé (V), kommunalråd för kultur och antidiskriminering.

– Att ta ansvar för kommunal ekonomi är inte att göra nedskärningar i tron om att det frigör pengar för satsningar i framtiden. Att ta ansvar är att faktiskt se behoven och investera i Malmöborna, i deras utbildning, arbetsmiljö och omsorg. På så sätt bygger vi en stark stad, både ekonomiskt och mänskligt, säger Hanna Thomé (V) kommunalråd för kultur och antidiskriminering.

– S, MP och V var överens om att skapa en bra välfärd för Malmöborna. Nu bryter S och MP denna överenskommelse genom att ställa oss inför ett ultimatum där de vill skära i välfärden. Nedskärningspolitik drabbar främst kvinnor i egenskap av arbetare, förälder och anhörig. Det är vi kvinnor som får ta smällen när välfärden brister, säger Hanna Gedin, (V) kommunalråd för jämställdhet och folkhälsa.

Pressinbjudan

Ikväll träffas många av Vänsterpartiet Malmös tusen medlemmar för att ta ställning till ultimatumet från Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Journalister är välkomna till medlemsmötet idag måndag 18 maj 2015.

Tid: 18.30 - 19.00
Plats: Industrigatan 4, Malmö

Tillgängliga för intervju på plats:
Hanna Thomé, (V) kommunalråd för antidiskriminering och kultur
Hanna Gedin, (V) kommunalråd för jämställdhet och folkhälsa