S och MP uppmärksammar en vänsterpolitisk seger

Vänsterpartiet lyckades få fram två miljarder till äldreomsorgen i hårda förhandlingar med regeringen. I går uppmärksammade S och MP i Malmö en vänsterpolitisk seger.

Vänsterpartiet gick till val 2014 med att satsa på äldreomsorgen. I hårda förhandlingarna med regeringen lyckades Vänsterpartiet få fram två miljarder på äldreomsorgen. Detta är en seger som Vänsterpartiet är väldigt glada över inte minst när vi ser de behov som finns inom äldreomsorgen i Malmö. För Malmö stad betyder det 60 miljoner kronor i statliga pengar per år.  När S och MP igår presenterade utdrag ur deras kommunala budget gav de en missvisande bild av den statliga satsningen. 30 miljoner kronor för 2015 är en halvårseffekt av 60 miljoner. Inför 2016 så är det 60 miljoner kronor som är det statliga tillskottet, inte 90 miljoner.

-   Vi glädjer oss att S och MP välkomnar Vänsterpartiets nationella seger inom äldreomsorgen. Vi ser gång på gång att en budget blir bättre med Vänsterpartiet. Det är dock allvarligt att vilseleda Malmöborna och presentera missvisande siffror. Satsningen för 2016 är 60 miljoner, säger Anders Skans (V) gruppledare i fullmäktige för Vänsterpartiet.

Anders Skans 070 913 06 13

Presskontakt, Roxana Ortiz, 076 876 77 08