Seger för ideell second hand

Den ideella second hand-verksamheten kompenseras med 200 miljoner kronor. Daniel Sestrajcic, ordförande för Vänsterpartiet Malmö och ledamot i skatteutskottet i riksdagen är glad över att ha säkrat hjälpverksamheten Sverige.

Igår presenterades överenskommelsen mellan Vänsterpartiet och regeringen om att kompensera den ideella sektorn med 200 miljoner kronor för den inbetalada momsen under 2015. Från 2016 kommer även lagstiftningen förtydligas och understryka att second-hand verksamheten inte ska betala moms. Skattekrisen som orsakades av en dom från Högsta Förvaltningsdomstolen och Skatteverkets nya tolkning av EU:s momsdirektiv

Vänsterpartiet Malmös riksdagsledamot Daniel Sestrajcic sitter i skatteutskottet och är en av nyckelpersonerna bakom överenskommelsen. Genom ett kraftfullt agerande i skatteutskottet och en second hand-rörelse som har satt press på regeringen har frågan nu nått en lösning:

– För Malmös del är detta en viktig överenskommelse. Vi ser att de organisationer som är verksamma inom second hand-verksamheten i vår stad gör en viktig och avgörande insats, både genom sitt sociala arbete och genom den klimatbesparande insats som återanvändning av kläder och prylar faktiskt innebär, säger Daniel Sestrajcic.

– Allra viktigast är att den ideella second hand-rörelsen kan andas ut och från och med nu känna sig säkra på att de kostnader som uppstår under 2015 kompenseras löpande och att det från 1 januari finns en långsiktig lösning som återställer ordningen, säger Daniel Sestrajcic.

Kontakt:

Daniel Sestrajcic, 076-851 91 10