Socialdemokraterna sviker när de gör upp med Moderaterna

Trots en överenskommelse med Vänsterpartiet om att återkommunalisera SFI i Malmö valde Socialdemokraterna på sittande arbetsmarknads- gymnasie- och vuxenutbildningsnämndsmöte att göra upp med Moderaterna om fortsatt vinstintresse inom SFI.

– Jag är oerhört besviken på Socialdemokraterna. På mötet hade vi en överenskommelse för att stoppa kaoset inom SFI men för Socialdemokraterna är det tydligen viktigare att hålla sig väl med Moderaterna. Beslutet kommer att gå ut över SFI-eleverna och riskkapitalisterna kan fortsätta härja inom SFI, säger Ola Nilsson (V), ledamot i arbetsmarknads- gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.

På dagens kaosartade nämnd ajournerades mötet vid ett flertal tillfällen.

Vänsterpartiet vill att SFI ska hålla hög kvalitet. Upphandling av denna verksamhet har med stor tydlighet visat sig inte fungera. Vänsterpartiet vill att Malmö tar ansvar för den viktiga SFI och driver den i egen regi.

Eftersom förvaltningen inte skött sitt uppdrag, ajournerades mötet och ett nytt förslag förhandlades fram av S, V och Mp. Förslaget presenterade Andreas Schönström för nämnden.

Förslaget innebar en återkommunalisering av SFI i augusti 2018 och att SFI-eleverna ges möjlighet att välja utbildningsplats mellan kommunala, ideella och andra icke-vinstdrivna privata aktörer.

Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna protesterade och därför ajournerade Andreas Schönström mötet ytterligare en gång. Denna gång gjorde Socialdemokraterna och Miljöpartiet istället upp med Moderaterna.

Mötet återupptogs och ordförande Andreas Schönström presenterade nu det förslag som tagits fram tillsammans med Moderaterna. Förslaget röstades igenom. Vinstintresse och upphandlingar fortsätter inom SFI. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

– Att återkommunalisering är ett rött skynke för högern vet vi. Men jag har hela tiden trott att även Socialdemokraterna vill ha ordning och reda i SFI undervisningen. Det är mycket anmärkningsvärt att Andreas Schönström på sittande möte backar från framlagt förslag och istället gör upp med högern. Schönström hade bara behövt låta klubban falla efter S-V-Mp-förslaget, då hade en återkommunalisering varit ett faktum senast 2018. Istället för en bra SFI där kommunen tar ansvar för utbildningen väljer Andreas Schönström att låta kaoset fortsätta, säger Ola Nilsson.

Bakgrund

Andreas Schönström har tidigare, liksom Vänsterpartiet, varit mycket kritisk mot hur de privata SFI-aktörerna skött sitt uppdrag i Malmö. Varje gång en ny upphandling genomförs innebär det osäkerhet för elever och lärare. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har varit överens om att när avtal för upphandlade välfärdsverksamheter löper ut ska möjligheten att bedriva verksamheten i egen regi övervägas. Socialdemokraterna har ett beslut från arbetarkommunen att vinstintresse inte har i välfärden att göra.

För mer info, kontakta

Ola Nilsson, 0707-143846