SOLIDARITET - PENGARNA FINNS OMFÖRDELA! Vänsterpartiet Malmös 1 Maj 2012

På dagens demonstration, som samlar drygt 2 000 demonstranter, talar bl.a. Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid och Josefin Brink, andre vice ordförande i Vänsterpartiet.

-         Hålen i välfärden växer till följd av en omvänd fördelningspolitik från regeringshåll där de rikare blir rikare och fattiga, fattigare. Istället måste vi bygga upp välfärden kring människors behov. En femtioöring i skattehöjning skulle ge ca 750 fler undersköterskor i hemtjänsten eller på vårdboenden i Malmö. En tioöring i skattehöjning skulle innebära 120 fler lärare i Malmös skolor, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

-         Tre öre i skattehöjning skulle vara tillräckligt för att ge alla de kvinnor som flyr undan våld och förtryck i sina hem plats på ett skyddat boende. Det är inte stora pengar för den enskilde, men gör skillnad på liv och död för de som har behovet. Och det är behoven som ska styra välfärden, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

Hanna Gedin talar klockan 11.45 på Möllevångstorget. Hennes tal finns tillgängligt på Möllevångstorget under demonstrationen och finns därefter på Vänsterpartiet Malmös hemsida (http://malmo.vansterpartiet.se). I år håller vi även en tyst minut för att hedra alla som under förra året omkom i arbetsplatsolyckor. Den tysta minuten inleds kl 11.50.

Nedan följer information om dagens arrangemang och hållpunkter:

-         Vi samlas kl 11.00 på Möllevångstorget

-         Vänsterpartiet Malmös kommunalråd Hanna Gedin talar kl 11.45 på Möllevångstorget.

-         Folkfest i slottsparken avslutar traditionsenligt tåget kl. 13.00 - 16.00 I Slottsparken blir det musik med bl.a. Ska´N´Ska och Spiken i kistan.

-         Huvudtalare i slottsparken är Josefin Brink kl 13.15, riksdagsledamot och andre vice ordförande för Vänsterpartiet. De andra talarna är bl.a. Stefan Lindborg, förbundsordförande Ung Vänster.

Arrangörer: Vänsterpartiet Malmö, Ung Vänster Malmö, Vänsterns Studentförbund i Malmö i samarbete med ABF och många andra.

Journalister är välkomna att följa hela arrangemanget.

Patrik Strand 0703-95 82 98

Sara Svensson 0709-13 44 10