Stor mobilisering till demonstration mot asylpolitiken

Tillsammans med en bred rörelse av ett fyrtiotal andra organisationer stödjer Vänsterpartiet Malmö demonstrationen mot utvisningarna och de nya asyllagarna. Demonstrationen hålls lördagen den 22 oktober kl. 16.30 på Möllevångstorget. Över 1000 personer har anmält att de kommer att delta.

Kraven är flera:

* Att regeringen river lagen som röstades igenom i somras. Att kategorin ”övrigt skyddsbehövande” återinförs och att uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller särskilt ömmande skäl åter igen börjar beviljas.
* Att jakten på papperslösa stoppas
* Att migrationsverket ser över situationen i Afghanistan och begrundar den information som gjort att UD anser att det är farligt att överhuvudtaget vistas i landet.

Vänsterpartiet har, som enda parti i riksdagen, stått fast vid att det är fullt möjligt att kombinera en generös flyktingpolitik med en bra välfärd. Det har skett tidigare i Sveriges historia, bland annat i samband med andra världskriget. Förutsättningarna är att regeringen måste föra en progressiv ekonomisk politik som omfördelar från rik till fattig och som bygger ut välfärden.

– Att välfärden är dålig kan inte skyllas på flyktingar. Ilskan borde rikta sig mot en skattepolitik som fortfarande gynnar rika, mot Bert Karlsson och andra som skor sig på skattepengar. Regeringens retorik göder rasism och spär på motsättningar mellan människor. Löfvén pratar om andrum. Vi som deltar i manifestationen behöver andrum från en politik som stänger gränser, skickar människor i döden och vapen till konflikter, säger Hanna Gedin, är ledamot i Vänsterpartiets partistyrelse och som deltar i demonstrationen på lördag.

Mer info:

Hanna Gedin, ledamot i Vänsterpartiets partistyrelse, 0709-845661