Tältaktion mot deportation får stöd av Vänsterpartiet Malmö

Sedan några veckor pågår en tältaktion plats i Jesusparken, Malmö. Bakgrunden är att Sverige fortsätter att utvisa människor till Afghanistan. EU:s höga murar mot resten av världen skördar nya liv i Medelhavet när EU och de nationella gränspoliserna puttar ut båtar i havet. 20 000 människor har dött i Medelhavet de senaste 20 åren.

Tältaktionen i Malmö är en handling i solidaritet med de människor vars asylskäl underkänns i strid med de mänskliga rättigheterna. Söndagen den 2 mars klockan 16.00 kommer Vänsterpartiets antidiskrimineringskommunalråd Hanna Thomé och Jallow Momodou, Malmös kandidat på Vänsterpartiets EU-lista, att finnas på plats vid tältaktionen för att stödja och ta del av de erfarenheter aktivisterna där har.

Vänsterpartiet i Malmö har länge drivit på för papperslösas rätt till skola, vård och socialt skydd i Malmö.

-          Rätten att söka asyl är grundläggande. Malmö driver på för att ge människor rätt till skola och social trygghet oavsett medborgerlig status. Detta är viktigt. Tältaktionen är ett sätt att visa på den människovidriga asylpolitik som regeringen och EU driver i strid med mänskliga rättigheter, säger Hanna Thomé (V) antidiskrimineringskommunalråd, Malmö.

-          Fort Europas murar byggs högre och högre för varje dag. Över 20 000 människor beräknas ha dött i Medelhavet de senaste 20 åren när de har använt sin mänskliga rättighet att försöka söka asyl. Det är dags för en mänsklig asylpolitik, säger Jallow Momodou, Vänsterpartiet Malmös kandidat på EU-vallistan.

På måndag den 3 mars klockan 18.00 talar jämställdhetskommunalråd Martina Skrak vid tältaktionen.

För mer information kontakta:

Hanna Thomé: 0709-13 46 61

Jallow Momodou: 0704-21 46 85