V: De nya riktlinjerna för försörjningsstöd – en spark neråt

Arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö har idag beslutat om nya riktlinjer för försörjningsstöd. Det förslag från Socialdemokraterna och Miljöpartiet som röstades igenom innebär påtagliga försämringar både ur ett barnperspektiv men även för papperslösa. Vänsterpartiet förslog ett antal förändringar som skulle göra riktlinjerna bättre, förslag som röstades ner. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet att anta de nya riktlinjerna.

De nya riktlinjerna har fått kritik från flera organisationer (bland annat Svenska kyrkan, Skåne Stadsmission, Röda Korset, Rädda Barnen, Asylgruppen samt ett flertal forskare) för att leda till att socialtjänsten blir gränspolisens förlängda arm. Vänsterpartiet delar denna kritik. Det finns inga juridiska skäl till att förändra reglerna.

Socialtjänstens uppdrag måste vara att erbjuda stöd och hjälp till människor, inte att begränsa människors möjligheter till ett gott liv, menar Mats Högelius (V), ledamot i Arbetsmarknads- och socialnämnden. Han tycker att det är för mycket pekpinnar och fokus på kontroller istället för att skapa förutsättningar för samhällets mest utsatta att kunna komma vidare i sina liv.

-I en tid när klyftorna ökar så väljer Socialdemokraterna och Miljöpartiet att sparka neråt, på de som har det sämst. Man gör en högersväng. Vi i Vänstern tror inte på att sätta fattiga på svältkur, vi vill istället se en politik för jämlikhet, en kraftfull fördelningspolitik, där Sveriges alla miljardärer och skatteplanerare får bidra mer, säger Mats Högelius.

Mats Högelius, 0709-90 92 68