V står för ett grönt och socialt hållbart Malmö

På kommunstyrelsens möte idag reserverade sig Vänsterpartiet mot ändringar i detaljplaneringen runt Värnhemstorget på grund av ökade luftföroreningar. Vänsterpartiet reserverade sig även mot förslaget att halvera budget för ungdomsverksamheten RGRA, Rörelsen Gatans Röst & Ansikte.

Området kring Värnhemstorget har stora problem att klara miljökvalitetsnormerna. Att i detta läge göra ändringar i detaljplaner som riskerar öka utsläppsmängden är oansvarigt menar Vänsterpartiet och reserverar sig mot förslaget. Även Länsstyrelsen och Miljönämnden menar att det finns en risk att ändringarna genererar mer biltrafik och därmed högre utsläpp.

Majoriteten i kommunstyrelsen vill halvera ungdomsverksamhetens, Rörelsen Gatans Röst & Ansikte (RGRA), budget. Organisationen har funnits i över tio år och har samlat upp och tagit till vara på ungdomars engagemang och aktivism. Verksamheten har utvecklats och RGRA har nu ett samarbete med Malmö stad och Malmö högskola. Detta är i linje med Kommissionen för ett socialt hållbart Malmö om kunskapsallians. Vänsterpartiet reserverade sig mot att halvera organisationens budget.

-  Malmö stad kan inte strypa fler mötesplatser för unga, RGRA är en viktig social investering för ungdomarna. Det är självklart att vi reserverar oss mot att halvera organisationens budget, allt annat vore orimligt, säger Momodou Jallow, ledamot i kommunstyrelsen (V).

Momodou Jallow, 070-421 46 85

Presskontakt Roxana Ortiz, 076-876 77 08