V vill ha kommunala boende för ensamkommande flyktingbarn

På dagens möte med sociala resursförvaltningen reserverade vänsterpartisten Anna-Karin Larsson mot majoritetens vilja att upphandla privata boende för ensamkommande flyktingbarn. Vi i Vänsterpartiet vill hellre driva verksamheten i egen kommunal regi.

– Många av de etablerade företagen som driver boende för ensamkommande flyktingbarn är företag som ägs av riskkapitalbolag med tvivelaktig skattemoral och som tidigare har placerat pengarna i skatteparadis. Om vi i den rödgröna majoriteten menar allvar med att inte vilja lägga kommunala medel i deras fickor är det enda rimliga att driva verksamheten i egen regi. Därför reserverar jag mig, säger Anna-Karin Larsson (V) ledamot i sociala resursnämnden.

– De ensamkommande flyktingbarnen är en mycket utsatt grupp, där behoven varierar kraftigt utifrån vad de upplevt innan och under sin flykt. Att upphandla boenden där kommunen inte har möjlighet att variera bemanning efter behov är inte bra. Den offentliga driften garanterar dessutom att det finns insyn och en högre kontroll, vilket garanterar barnens rättighet och skydd, fortsätter Anna-Karin Larsson (V) ledamot i sociala resursnämnden.

Anna-Karin Larsson 0707-93 31 13

Anders Skans 0709-13 06 12