Vänstern föreslår kortare arbetstid i Malmö

Runt om i Sverige införs kortad arbetstid, ofta på Vänsterpartiets initiativ. Äldreboendet Svartedalen i Göteborg är ett känt exempel. I Angered förkortas arbetstiden för socialsekreterare. På olika sjukhus genomförs också arbetstidsförkortningar. Försöken har visat på goda resultat. Att korta arbetstiden med bibehållen lön är viktigt för att människor ska orka arbeta men också för att göra välfärdsyrken attraktiva. Nu är det Malmös tur, menar Anders Skans, gruppledare för Vänsterpartiet som lagt en motion till Malmö kommunfullmäktige.

– Jag saknar en plan från den styrande minoriteten hur man ska behålla och locka människor till att arbeta i Malmös välfärd. Att förkorta arbetstiden är ett sätt att satsa på personalen. Det är inte alls omöjligt, exemplen finns runt om i Sverige, det handlar bara om den politiska viljan, säger Anders Skans.

Vänsterpartiet kommer i budgetförhandlingarna med regeringen att driva på för att införa möjligheten för alla kommuner och landsting att få ersättning för införandet av arbetstidsförkortning inom olika verksamheter. Lokalt har Vänsterpartiet Malmö avsatt 20 mkr i budgeten för 2017 för att införa förkortad arbetstid inom några verksamheter.

– Vi kan inte vänta på regeringen eller Socialdemokraterna i Malmö. De pratar mest men nu är det upp till bevis, är de beredda att gå från ord till handling och satsa på personalen? säger Anders Skans.

Anders Skans, 0725-55 91 09

Motionen bifogas