Vänsterpartiet föreslår hårdare tag mot skattefiffel

Vänsterpartiet Malmö vill att Malmö stad går före i arbetet mot skatteplanerande företag och har lagt en motion till kommunfullmäktige om en land-för-land rapportering vid upphandling.

Kommuner och landsting upphandlar varor och tjänster för stora summor och skulle, genom en förändrad upphandlingsprocess, medverka till att den aggressiva skatteplaneringen minskar.

EU-parlamentet röstade nyligen för ett direktiv som innebär att företag med årsinkomster över 750 miljoner euro ska offentliggöra sina affärer, inklusive hur mycket skatt som är betald i respektive land. Ett förslag som Vänsterpartiet Malmö vill ta fasta vid och utveckla.

– Genom att ställa krav på land-för-land rapportering i upphandlingen, oavsett företagets storlek, skulle Malmö kunna gå före i arbetet mot skattefiffel. Jag är övertygad om att skattebetalarna i Malmö hellre ser att skattepengarna går till bättre skolor, minskade fritidsgrupper eller fler anställda i äldreomsorgen än ner i fickorna på ett fåtal aktieägare, säger Gunilla Ryd (V) som lämnat in motionen.

Att många företag ägnar sig åt aggressiv skatteplanering är ett stort problem då det minskar intäkterna till välfärden. Hälften av all förmögenhet som gömts i Panama, Schweiz och andra skatteparadis tillhör de tusen rikaste i Skandinavien. Många stora svenska företag nolltaxerar.

En stor majoritet av svenskarna vill se införande av ”tuffare regler för skatteflykt och skatteparadis”, enligt en Eurobarometerns undersökning 2013.

Gunilla Ryd vill också se lagändringar som gör det möjligt för kommunen att helt utesluta företag med säten i skatteparadis vid upphandlingar.

– Det är så kapitalismen fungerar, vi måste göra det olönsamt att skatteplanera och undanhålla skatt från välfärden. Många har sagt sig vara bekymrade över utvecklingen med aggressiv skatteplanering men prat hjälper inte, vi måste skärpa regelverket, säger Gunilla Ryd.

Gunilla Ryd, 0702-73 68 37

Motionen bifogas