Vänsterpartiet går i främsta ledet för en jämställd framtid

På lördag är det internationella kvinnodagen. Vänsterpartiet Malmö arrangerar tillsammans med många andra en stor demonstration och fest på lördagen. I demonstrationen kommer bl.a. Malin Björk, Vänsterpartiets toppnamn på EU-listan tala tillsammans med Malmös jämställdhetskommunalråd Martina Skrak.

Demonstrationen samlas under paroller om behovet av en offensiv feminism som sätter frågor om samtycke, 6 timmars arbetsdag och antirasism högt. Malin Björk kommer att tala 13.45 på Folkets Park, Malmö. Martina Skrak talar klockan 15.00 när demonstrationen anländer till Gustav Adolfs torg. Demonstrationen samlas klockan 13.00 i Folkets park, bredvid stora scenen.

-          I Spanien kringskärs kvinnors rätt till abort. I Grekland har kvinnor inte råd att ta sig till sjukhus inför sina förlossningar. Kvinnors rättigheter beskärs som ett direkt resultat av den åtstramningspolitik som har påtvingats enskilda länder i spåren av eurokrisen. En politik som påhejas av alliansen i Sverige. Det är nog nu. Kvinnors rättigheter är inte förhandlingsbara, säger Malin Björk, etta på Vänsterpartiets EU-lista.

-          Feminism handlar om att göra skillnad. Att konkret förbättra våra liv och vår vardag. Vi behöver en samtyckeslagstiftning för att rätten till din kropp inte är förhandlingsbar. Vi måste ha en välfärd som inte är till salu, idag får kvinnorna ta konsekvenserna med mer stress och anhörigvård när välfärden brister. Det är dags för feminism, och den kommer från vänster, säger Martina Skrak (V) jämställdhetskommunalråd i Malmö.

Förutom i demonstrationen på lördag kan ni även träffa Malin Björk på Vänsterpartiets feministiska fika mellan klockan 16-20 på Möllevångstorget på fredag den 7 mars. Björk håller där ett tal klockan 17.30.

Malin Björk: +32 474 950 460

Martina Skrak: 0708- 16 17 09