Vänsterpartiet Malmö demonstrerar mot sjukvårdshaveriet i Region Skåne

Lördagen den 16 mars klockan 11.30 deltar Vänsterpartiet Malmö i demonstrationen Rädda Vården! Demonstrationen samlar skåningar i en protest mot sjukvårdshaveriet i Region Skåne och för en hög patientsäkerhet och god arbetsmiljö.

Socialstyrelsen har kopplat dödsfall på Skånes Universitetssjukhus till platsbrist och underbemanning. Sedan 2011 har över 140 vårdplatser skurits bort. Det är ett allvarligt hot mot patientsäkerheten. Personalen går på knäna och känner daglig frustration att inte kunna ge den vård som krävs.

– Detta är en riktig soppa och det blågröna styret i regionen måste steppa upp och ta sitt ansvar. Låg regionskatt får aldrig vara ett självändamål för konsekvenserna drabbar oss malmöbor. Det går stick i stäv med bland annat Kommissionen för ett socialt hållbart Malmös slutsatser – vi måste satsa på och investera i hälsa, säger Hanna Thomé (V), kommunalråd.

Nedskärningarna och privatiseringarna har ett kön. På kvinnokliniken i Malmö har anställningsstopp och nedskärningar fått allvarliga konsekvenser i form av ständig underbemanning och att födande kvinnor hänvisas vidare till andra städer. Den skånska mödravården har privatiserats och splittrats organisatoriskt. Resultatet är bland annat att möjligheten till ett systematiskt kvalitetsarbete är borta. I yrkeskategorier som barnmorskor, barnsjuksköterskor och sjuksköterskor är kvinnor kraftigt överrepresenterade.

– Valfrihetens ideologi och de nyliberala privatiseringarna leder till en urholkad välfärd. Den senaste mandatperiodens nerskärningar inom sjukvården i Skåne under en grönblå flagg visar detta med all önskvärd tydlighet. Den grönblåa femklövern i Region Skåne verkar närmast bedriva ett lågintensivt krig mot kvinnors rätt till vård och schyssta löner, säger Martina Nilsson (V), kommunalråd med ansvar för jämställdhet.

Plats: Triangelstationens södra uppgång

Hanna Thomé, 0709-13 46 61