Vänsterpartiet Malmö i kampanj för jämställda arbetsvillkor

Vänsterpartiet Malmö gick till val på att höja lönerna för kvinnodominerade låglönegrupper. Genom kommunstyrelsens beslut i november 2012 visar vi att det går att driva en kommunal politik för lika lön för likvärdigt arbete. Då höjde vi lönerna med 1000 kronor i månaden för 1 150 kommunanställda vårdbiträden och socialsekreterare.

Siffror från SCB visar att det nationella lönegapet mellan män och kvinnor ökar sedan 2009. Kvinnor och mäns arbetsvillkor skiljer sig åt. Kvinnor jobbar mer deltid, har större ansvar för hemmet och tar större ansvar för barnen. I Malmö är trenden den motsatta, här minskar löneskillnaderna mellan likvärdiga arbeten.

– Det är ett resultat av medvetet politiskt arbetet. Klart att vi som kommun måste ta ansvar för rättvisa och jämställda arbetsvillkor för våra drygt 20 000 anställda, säger Martina Nilsson (V), jämställdhetskommunalråd.

På onsdag och torsdag genomför Vänsterpartiet Malmö en kampanj för höjda kvinnolöner. På olika platser runt om i staden kommer aktivister att dela ut ”tusenlappar” till malmöbor.

– Vi gör detta därför att det är helt oacceptabelt att kvinnors arbete nedvärderas och nedprioriteras. Vi vill visa på att det är möjligt att bedriva en offensiv feministisk politik och vi vill lyfta frågan om jämställda arbetsvillkor bland malmöborna, säger Daniel Sestrajcic, ordförande för Vänsterpartiet Malmö.

Martina Nilsson kommer att dela flygblad onsdagen den 27 mars klockan 12 vid Triangelns busstation.

Daniel Sestrajcic kommer att dela flygblad onsdagen den 27 mars klockan 7 vid Citytunneln, uppgång Smedjegatan.

För mer info kontakta:

Martina Nilsson, 0708-16 17 09