Vänsterpartiet Malmö manifesterar mot sjukvårdskris och för röd valseger

Nu på lördag 6 december arrangerar Vänsterpartiet en manifestation i Malmö med anledning av extravalet.

Arrangemanget, som började som en protest mot krisen inom sjukvården i Malmö, ändrade snabbt fokus när beskedet om extraval kom. Vänsterpartiet Malmö gick i kommunvalet fram mest av samtliga partier och har växt kraftigt under året. Daniel Sestrajcic är ordförande för Vänsterpartiet Malmö, nyvald riksdagsledamot och en av talarna:

- Vänsterpartiet sökte inte ett extraval men när det nu är ett faktum kommer vi att göra allt för att flytta fram våra positioner. Vi vet att det är bara med vänstern som vi får en politik för jämlikhet och solidaritet, säger Daniel Sestrajcic.

Parallellt med beskedet om extraval i riksdagen pågår budgetprocessen i Region Skåne. Miljöpartiet och Socialdemokraterna har lagt ner sina vallöften om höjd skatt och föreslår endast marginella satsningar. Samtidigt har hösten varit full av krislarm från SUS. Sara Svensson är Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne och en av talarna på manifestationen:

- De satsningar som S/MP gör är bra, men helt otillräckliga. Vänsterpartiet går fram med förslag om en skattehöjning på 60 öre, vilket skulle garantera en solidarisk finansiering av sjukvården och resurstillskott på drygt 1 miljard kronor, säger Sara Svensson.

- Vi skapar fler vårdplatser, sänker avgifterna och genomför en ordentlig låglönesatsning. Sjukvårdskrisen kräver en politisk lösning och det ser jag inte i det nya regionstyrets budget.

Kontakt:

Daniel Sestrajcic, 076-85 191 10

Sara Svensson, 0709-13 44 10

Olof Holmgren, politisk sekreterare, 076-881 90 83

Citat

Vi vet att det är bara med vänstern som vi får en politik för jämlikhet och solidaritet.
Daniel Sestrajcic