Vänsterpartiet Malmö uppmanar regeringen att bekämpa afrofobi

Antalet afrofobiska hatbrott har ökat och för många afrosvenskar har afrofobin blivit en normaliserad vardag. Vänsterpartiet Malmö menar att staten har det yttersta ansvaret för att bekämpa afrofobi och att regeringen nu måste agera. Vänsterpartiet Malmös styrelse har därför antagit ett uttalande (se nedan) som bland annat kommer att skickas till Erik Ullenhag och Beatrice Ask.

Uttalande: Dags att lyfta afrofobin i de politiska samtalen

Afrofobin visar sig i olika former, från slavauktion till nidbilder, i barnlitteratur, genom trakasserier, misshandel och mordförsök. För många afrosvenskar har afrofobin blivit en normaliserad vardag. Den senaste händelsen i Malmö där en afrosvensk pappa blev misshandlad framför sin 18 månader gamla son av tio rasister var droppen som fick bägaren att rinna över. Nu får det vara nog med den rådande tystnaden i de politiska samtalen kring afrofobin och dess uttrycksformer. Därför vill Vänsterpartiet Malmö uppmana alla politiker och andra samhällsaktörer att bryta tystnaden och lyfta afrofobin i de politiska samtalen.

Menar vi allvar med våra demokratiska värderingar måste lika rättigheter gälla för alla oavsett bakgrund. Hatbrottsanmälningarna som är motiverade med afrofobi har gått upp med 24 % från 2008 till 2012, enligt BRÅs senaste rapport, dessutom finns det ett stort mörkertal. Detta kan och får vi inte blunda för, staten har det yttersta ansvaret för medborgarnas trygghet och vi uppmanar regeringen att ta sitt ansvar och skapa en handlingsplan för att motverka och bekämpa afrofobi.

Vänsterpartiet Malmös styrelsemöte 2013-09-16

För mer information, kontakta:

Daniel Sestrajcic, ordförande i Vänsterpartiet Malmö, 0768-51 91 10

Jallow Momodou, styrelseledamot i Vänsterpartiet Malmö, 0767-86 59 50, 0704-21 46 85