Vänsterpartiet och Fi lägger en gemensam motion om att öka tillgängligheten för transpersoner och intersexuella på Malmös bad

Idag den 17 maj är det IDAHOT- dagen. En dag som uppmärksammar homo-, bi- och transfobi runt om i världen. HBTQ-rörelsen har vunnit många segrar. Svensk lagstiftning har blivit mycket bättre. Men det finns ännu mycket att göra. Vi lever fortfarande i ett heteronormativt samhälle där den som inte passar in får betala dyrt, ofta med psykisk ohälsa, något som bland annat Socialstyrelsen konstaterat http://www.rfsl.se/aktuellt/4674-2/

– Transpersoner är extra utsatta, att inte leva upp till ditt biologiskt tilldelade kön har ofta ett högt pris. Transpersoner har fått utstå statlig tvångsterilisering och är överrepresenterade när det gäller utsatthet för hatbrott. Okunskapen om transpersoners liv bidrar ofta till utestängning. Ett tydligt exempel på detta är badhus. Genom att det bara går att välja mellan två kön vid omklädning utestängs många transpersoner och intersexuella. Jag lämnar därför tillsammans med Linda Hiltman (Fi) idag in en motion till Malmö kommunfullmäktige om ökad tillgänglighet på Malmös bad, säger Hanna Thomé (V) kommunalråd.

Bilaga: motion.

Hanna Thomé, kommunalråd, 0709-134661