Vänsterpartiet och miljörörelsen räddade fröerna undan storföretagens jakt på patent

Idag har Vänsterpartiets Jens Holm delat ut fröer vid partiets valstuga på Gustav Adolfs torg. Fröerna delades ut för att fira att Vänsterpartiet tillsammans med miljöröreksen lyckades stoppa frödirektivet i EU-parlamentet. Ett direktiv som om det hade godkänts, hade gjort det olagligt för Holm att dela ut fröerna på stan här i Malmö.

Fördirektivet är ett exempel på hur EU gynnar storföretag och inte vanliga medborgare, miljön eller småföretag. Kampen mot frödirektivet är också ett exempel på hur mycket makt EU har och att det går och är viktigt att påverka. Det är samma höger och vänster i EU som det är i Sverige.

Trots denna stora seger för mångfalden kvarstår hotet. EU riskerar att få liknande lagar om unionen skriver under frihandelsavtalet TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) som bakom stängda dörrar förhandlas med USA just nu. I avtalet ingår ett investeringsskydd som ska skydda företagens vinstintressen. Ett exempel på hot mot företagens vinstintresse skull kunna vara nya högre miljökrav som Vänsterpartiet arbetar för. Arbetet för en hållbar miljö med höga krav på företags miljöpåverkan riskerar att omöjliggöras med detta handelsavtal. TTIP beslutas i EU-parlamentet till hösten.

-          EU ska inte lägga sig i vilka grödor som privatpersoner vill odla. Vi ser positivt på det växande engagemanget för odlingsfrågor. Det ska understödjas, inte motarbetas, säger Jens Holm (V), riksdagsledamot och tidigare EU-parlamentariker.

-          Vi behöver ett grönare Malmö för människorna. Vänsterpartiet vill satsa på gröna stråk och stadsodlingar. Kampen mot handelsavtal som TTIP är därför viktigt. Storföretagens vinstjakt får aldrig gå före människors möjlighet till demokratiskt inflytande, säger Anders Skans (V) gruppledare Malmö.

Vänsterpartiet i Malmö vill att mer mat odlas i staden och anser att kommunen bör ta ett större ansvar i processen. Vänsterpartiet föreslår därför bl.a. en ätbar park. En sådan park skulle öka den biologiska mångfalden, överbrygga sociala strukturer, vara nyttigt i utbildningssyfte samt befästa Malmös position som en progressiv miljöstad.

Om frödirektivet:

Fördirektivet innebar att man skulle införa ett registreringskrav på alla frön och plantor samt en hög registreringsavgift för nya plantor. Patenten på fröer och sticklingar skulle gynna storföretag och riskera att slå ut småhandlare, privatpersoner och framförallt mångfalden av fröer och plantor. Ekosystemspecifika äldre arter hotades.

Om TTIP:

TTIP är ett handelsavtal som just nu förhandlas mellan EU och USA. Avtalet innebär en harmonisering av de olika ländernas system för att underlätta handel. Avtalet innehåller också en klausul som gör det möjligt för företag att stämma stater om de inför regleringar som potentiellt minskar företagens vinstmarginaler.

Jens Holm 0708-25 08 89

Anders Skans 0709-13 06 12