Vänsterpartiet reserverar sig mot trafikplanering á la 70-talsmodell

På stadsbyggnadsnämndens möte den 6 december reserverade Vänsterpartiets 1:e vice ordförande Magnus Welroos sig mot planerna på att bygga för en ökad privatbilism. Utbyggnaden av Norra hamnen är ett stort och viktigt projekt för Malmö. Trafikplaneringen i området är avgörande för att hamnen i framtiden ska fungera med fler verksamheter. Men Magnus Welroos och Vänsterpartiet anser att den nu beslutade detaljplanen, som ska skickas ut på granskning, gällande trafikplatsen vid spillepengsrondellen inte löser dessa problem på ett tillfredsställande sätt.

– Istället för att planera för morgondagen väljer S, M, FP och SD nu att planera för privatbilismen. Planeringen av den nya trafikplatsen för tankarna tillbaka till trafikplaneringen på 70-talet där tron på privatbilismen var överordnad det mesta. En sådan planering har med all önskvärd tydlighet visat sig vara en felaktig satsning, som leder till fler privatbilister, säger Magnus Welroos, (V) 1:e vice ordförande.

– Vänsterpartiet hade hellre velat invänta den nya trafikutredning som ska göras i samband med översiktsplanearbetet. Stadens nya översiktsplan har stora ambitioner gällande klimatanpassning och miljösatsningar i staden. Vänsterpartiet vill se satsningar på godstransporter i hamnen, men vi vill att dessa främst ska innefatta gods på järnväg, avslutar Magnus Welroos, (V) 1:e vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

För mer information kontakta:

Magnus Welroos 0705-74 15 45