Vänsterpartiets vårbudget skulle ge jobb till unga i Malmö

Idag presenterade Vänsterpartiet sin vårbudget för 2012. En stor utbildningssatsning presenteras som skulle ge 23 000 utbildningsplatser för unga arbetslösa och 20 000 sommarjobb. För hela Skåne skulle satsningen innebära drygt 3 000 utbildningsplatser. Satsningen skulle kosta 3,9 miljarder och finansieras genom en tillfälligt höjd bolagsskatt för de fyra svenska storbankerna.

– Här ser vi satsningar som skulle pressa tillbaka arbetslösheten på riktigt. Istället för att möta ökade klassklyftor med skygglapparna på, som regeringen gör, satsar Vänsterpartiet på att få fram jobb till alla. I Malmö där ungdomsarbetslösheten är runt 22 % är det satsningar som denna som behövs! Säger Hanna Thomé (V) kommunalråd med ansvar för antidiskriminering och kultur

– I en stad som Malmö där barnfattigdomen är hög och de sociala problemen ökar är satsningar på jobb och välfärd centrala. Det är bra att Vänsterpartiet tar fram rejäla förslag som skulle kunna förändra livet till det bättre för så många Malmöbor. Det är sorgligt att regeringen fortsätter på den inslagna banan - att montera ner välfärden, fortsätter Hanna Thomé (V) kommunalråd med ansvar för antidiskriminering och kultur.

Vårbudgeten innehåller bland mycket annat även satsningar på en kvalitativt bättre äldreomsorg och satsningar på att få igång bostadsbyggandet. Enligt Hyresgästföreningens rapport från 2011 om ungas boende ser man att det skulle behöva byggas 10 000 lägenheter för att möta de faktiska behov som finns.

– I Vänsterpartiets vårbudget finns det statliga subventioner för bygget av miljövänliga hyresrätter till en rimlig hyra. Detta tillsammans med upprustningen av miljonprogrammen är precis det som behövs i Malmö. Den borgerliga regeringen saknar svar och vilja, säger Hanna Gedin (V) kommunalråd med ansvar för jämställdhet och fritid.

– En satsning på äldreomsorgen med ca 10 000 nya jobb i Sverige skulle för Malmös del ge 300 nya jobb. Det skulle vara mer än välkommet! säger Anders Skans, (V) gruppledare i fullmäktige.

Hanna Thomé 0709-13 46 61

Hanna Gedin 0768-68 61 24