Vänsterpartister från Malmö till Vänsterpartiets kongress

Den 5-8 maj håller Vänsterpartiet sin 41:a kongress, parollen är Tillsammans gör vi skillnad. På kongressen, som hålls i Örebro, diskuteras bland annat partiprogrammet, stadgar, allmänna motioner och ett helt nytt programförslag, det ekologisk-ekonomiska programmet. Kongressen väljer även ordförande och ny partistyrelse.

Enskilda medlemmar har motionsrätt i Vänsterpartiet och det har kommit in 657 motioner till kongressen.

Av kongressens 225 ombud kommer 25 från Vänsterpartiet Skåne varav 14 är från Malmö.

Sara Svensson är ledare för Skånes kongressdelegation.

– Det är en viktig kongress. Det behövs ett starkt vänsteralternativ som kan utmana och visa på att en annan värld är möjlig. Därför kommer vi från Skåne att driva frågor om Vänsterpartiets roll i t ex budgetförhandlingarna med regeringen. Det krävs en tydligare fördelningspolitik, säger Sara Svensson.

– Kampen för sex timmars arbetsdag är en viktig fråga. Vänsterpartiet måste bli starkare på att driva systemförändrade reformer för framtiden, säger Sara Svensson.

Ombud från Malmö:

Sara Svensson, Lina al-Nahar, Jeanette Stojic, Hanna Thomé, Susanne Björkenheim, Vilmer Andersen, Paula Mulinari, Mirjam Katzin, Tove Karnerud, Elin Rutqvist, Momodou Jallow, Busi Dimitriu, Morgan Svensson, Emma-Lina Johansson

Sara Svensson, 0709-13 44 10