Vänsterpartister säger nej till alkohol för skattepengar

Våren 2013 slog Vänsterpartiet Malmös årsmöte fast vikten av en alkoholpolicy. Igår antog Vänsterpartiet Malmös styrelse en sådan. Policyn gäller samtliga förtroendevalda eller anställda vänsterpartister i Malmö. Enligt policyn ska vänsterpartister inte dricka alkohol som bekostas av skattemedel. Den som vill dricka alkohol ska betala detta ur egen ficka.

– Det är självklart att skattepengar ska gå till välfärd och inte till privat alkoholkonsumtion. Det är lika självklart som att skatt inte ska gå till privata vinster i välfärden. Vi måste värna skattemedlen, säger Daniel Sestrajcic, ordförande i Vänsterpartiet Malmö.

2003 la Vänsterpartiet en alkoholpolicymotion i kommunfullmäktige med innebörden att inga kommunala medel skulle användas till alkohol vid kommunens interna representation. Motionen avslogs.

– Tyvärr är ett glas vin till maten en huvudregel snarare än ett undantag vid intern representation i såväl förvaltningar som i politiska sammanhang. Så ska det inte vara. Ska alkohol överhuvudtaget förekomma så ska det bekostas av den som konsumerar det, säger Daniel Sestrajcic.

För mer information, kontakta:

Daniel Sestrajcic, 0768-51 91 10