200 miljoner kronor om året till Stockholms förlossningsvård

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen fått igenom en stor satsning på förlossningsvården i hela landet. För Stockholms läns landsting innebär satsningen 200 miljoner kronor per år under 2018-2022.

– När man föder barn ska man vara trygg med att man får den vård man behöver. Ett tillskott på drygt 200 miljoner kronor om året kommer att göra stor skillnad här i borgerligt styrda Stockholm, där förlossningsvården länge krisat, säger landstingsråd Håkan Jörnehed (V).

Totalt för hela riket ligger satsningen på 1 miljard kronor per år under 2018-2022. Det är pengar som framför allt ska gå till att förstärka personaltätheten och förbättra arbetsmiljön. Det är nödvändigt för att fler ska vilja och orka jobba inom förlossningsvården. Medel inom satsningen får även användas för insatser inom neonatalvården.

– Denna satsning är betydligt större än den satsning som alliansen presenterade för någon vecka sedan. Om pengarna används för att anställa så skulle det räcka till ungefär 300 nya barnmorskor här i Stockholm, vilket är mer än välbehövligt, säger Håkan Jörnehed.