Amineh Kakabaveh (V): Se till faktorerna som lett till oroligheterna i Husby

Vänsterpartiets riksdagsledamot Amineh Kakabaveh kommenterar utvecklingen i Husby och andra Stockholmsförorter. Kl 17.00 idag medverkar Amineh också vid en manifestation i Husby som anordnas av Nätverket Järvas framtid under parollen Nej till polisvåld och vandalisering - Husby kräver respekt!

Efter upprepade oroligheter i Stockholmsförorten Husby talas det på vissa håll om krafttag mot vandaliseringen. Fokus måste istället vara på vad som har skapat frustrationen bland förortens unga.

- Självklart måste de lagar och regler som gäller i ett rättssamhälle tillämpas i frågan om de senaste dagarnas händelser i Stockholmstadsdelen Husby. Men att tillämpa dessa löser på sikt inte de problem i området som är upphovet till den vandalisering som ägt rum, menar Amineh Kakabveh, riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

Kakabaveh menar att allt tal om krafttag är att börja i fel ände när frågorna diskuteras.

- Om alla krafter enbart ägnas åt att leta efter förövarna innebär det bara en jakt efter några syndabockar att hänga ut. Då förtränger man, eller struntar problemen i området som ligger till grund för den vandalisering som ägt rum.

De allt bredare sociala och ekonomiska klyftorna i samhället är ett mycket allvarligt problem i sammanhanget.

– Det gäller att se den höga arbetslösheten i området, den allt snabbare sociala nedrustningen, den försämrade sjukvården och en bostadspolitik som leder till fördjupat utanförskap, segregation och förslumning och göra något åt den. Inte bara beklaga den, säger Kakabaveh

Nedrustningen är varken ny eller unik, men den har eskalerat under den borgerliga regeringen, anser Kakabaveh.

– Det handlar om gamla synder som inleddes för decennier sedan och som sedan allvarligt förvärrats genom den borgerliga privatiserings- och utförsäljningspolitiken, vilken inneburit att ledande politiker kan smita från ansvaret och gömma sig bakom den s.k. marknaden.

Om genomgripande förändringar inte sker finns det risk att oroligheterna fortsätter.

– Det som har hänt i Husby är inte en tillfällighet eller olyckshändelse. Det är en varningssignal om att det finns starka sociala spänningar i det svenska samhället som inte avhjälps med polisingripanden utan kräver en helt annan politik än den som förts gentemot Stockholms och andra storstäders förorter. Det går inte längre att förtränga vidgade klassklyftor, könsdiskriminering och rasism. Allt detta finns och det måste tas krafttag mot allt detta. Framför allt ska man inte inbilla sig att marknaden löser problemen. För det gör den inte - tvärtom, förklarar Amineh Kakabaveh.

Kontakt:
Amineh Kakabaveh
Riksdagsledamot för Vänsterpartiet

Amineh Kakabaveh

Riksdagsledamot för Vänsterpartiet

Citat

– Det gäller att se den höga arbetslösheten i området, den allt snabbare sociala nedrustningen, den försämrade sjukvården och en bostadspolitik som leder till fördjupat utanförskap, segregation och förslumning och göra något åt den. Inte bara beklaga den.
Amineh Kakabaveh (V)