Avskaffa hörselcheckar och Fritt Val av hörselvård

Tanken med Fritt Val av hörselvård och hörselcheckar var större valfrihet, men istället har det medfört att marknaden styr ytterligare ett område inom vården.

Sedan hörselcheckar infördes nås brukare många gånger inte av informationen om att landstinget har ett utbud av hörapparater. Det beror på att samma aktör som utför hörselvård ofta också säljer hörapparater.

-          Om ett företag både erbjuder hörselvård och säljer egna hörapparater, kommer de naturligtvis att vara mer intresserade av att marknadsföra sin egen produkt än att informera brukarna om alternativen, exempelvis landstingets eget sortment. Detta begränsar istället valet för brukaren, säger Pia Ortiz Venegas (V).

Det som nyligen uppmärksammats av HRF, Hörselskadades Riksförbund, och olika medier är tyvärr ingenting nytt. Redan 2012 kom flera upprörande klagomål till Vänsterpartiets kännedom: Äldre som inte fått service på sina hörapparater utan istället lurats att köpa nya. Brukare som uppmanas att betala tiotusentals kronor för att få ”bättre” hörapparater. Vårdgivare som vill sälja sina hörapparater låter förstå att landstingets apparater är undermåliga.

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting vill skrota systemet med hörselcheckar och istället utvidga landstingets eget hörapparats-sortiment.

Pia Ortiz Venegas (V)

Kontakt: Pia Ortiz Venegas (V), ledamot med ansvar primärvård

Tel: 070-737 41 61

Vänsterpartiet Storstockholm har 39 vänsterpartiföreningar som är geografiskt indelade. Vi har också medlemmar som valt att organisera sig i någon av de fyra föreningar som är indelade i fackliga branscher och en pensionärsförening.