Bostadspolitik ska få Vänsterpartiet att vinna valet i Stockholmsregionen

I helgen har Vänsterpartiet Storstockholms distriktskongress antagit en valstrategi.

I valstrategin pekas bostäder ut som den fråga som kan ta Vänsterpartiet framåt i valet.

- Många av oss stockholmare saknar en egen bostad och nästan alla känner någon som drabbats av bostadsbristen. Det behöver byggas mer och det behöver byggas billigare än idag. Därför har vi i Vänsterpartiet nu bestämt oss för att gå till val på en politik för fler klimatsmarta hyresrätter med rimliga hyror, säger Seluah Alsaati, ordföranden för Vänsterpartiet Storstockholm.

På årskongressen fick sittande distriktsordförande, Seluah Alsaati, förnyat förtroende av medlemmarna. Seluah Alsaati, 29 år, har kandidatexamen
i internationella relationer och har tidigare arbetat som brevbärare och förskolevikarie.

- När jag växte upp i Akalla var både jag och mina vänner oroliga för att inte kunna flytta hemifrån. Så ska det inte behöva vara. Alla verkar överens om att bostadsbristen är ett stort problem, men ändå gör den borgerliga majoriteten i Stockholm så lite åt saken. Vänsterpartiet tar bostadsbristen på allvar och därför gör vi nu den till en central fråga inför valet, säger Seluah Alsaati.

Seluah Alsaati

Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm