Efter jävgranskning: Nu måste M ta ställning – kan Svenonius sitta kvar?

Den externa granskning som Stockholmslandstinget låtit göra visar att Irene Svenonius (M) var jävig om NKS, skriver SvD. Vänsterpartiets oppositionslandstingsråd Håkan Jörnehed kommenterar granskningen.

– Den här granskningen, som gjordes efter krav från oppositionen, bekräftar ju egentligen bara det alla redan visste – att det solklart var fråga om jäv. Det hela visar på mycket dåligt omdöme från Moderaternas sida, säger Håkan Jörnehed.

– På ett extrainsatt möte för två veckor sedan ställde jag frågan, vad händer om det visar sig att Irene Svenonius är jävig? Frågan möttes av tystnad, men nu måste Moderaterna ta ställning till om finanslandstingsrådet kan sitta kvar, säger Håkan Jörnehed.

Får Irene Svenonius avgå blir hon det andra Moderata finanslandstingsrådet på en mandatperiod som NKS fått på fall – Torbjörn Rosdahl var det första.