Erbjud PrEP kostnadsfritt i Stockholm läns landsting inom ramen för en studie

PrEP-läkemedel som Truvada har visat sig ge förebyggande skydd mot HIV. Vänsterpartiet vill till en början att Stockholms läns landsting provar att införa kostnadsfritt PrEP inom ramen för en studie som Venhälsan bedriver.

PrEP är ett samlingsnamn på en form av läkemedel som används i behandlingen av HIV. Ett av dessa, Truvada, har också visat sig ge effektivt förebyggande skydd mot HIV, och många länder använder redan Truvada i det syftet. I USA har strategin tillämpats sedan 2014, och flera europeiska länder är på väg att införa den. PrEP är sedan en tid även godkänt i Sverige.

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting förhåller sig försiktigt optimistiskt till PrEP. Vi tror att Stockholm vore lämpat att som första landsting börja utreda ett införande. Vi vet att många med HIV bor i Stockholms län. Dessutom ingår Venhälsan – mottagningen för transpersoner och män som har sex med män – i landstingets vårdutbud. I P1-morgon (9/5-2016) diskuterades frågan, och det togs upp hur spridningen av HIV går ner hos nästan alla grupper – utom om just gruppen MSM, män som har sex med män. Denna grupp ser istället en ökning. Men för att den förebyggande strategin ska vara effektiv, måste läkemedlet erbjudas kostnadsfritt av sjukvården. Vi vet att avgifter och andra trösklar försämrar tillgängligheten till vård och mediciner. I dagläget går en Truvada-tablett på cirka 200 kronor. Det blir ungefär 6000 kronor för en månads behandling. Många människor har inte råd med det. Eftersom det är förebyggande behandling gäller inte läkemedelsförsäkringen. Staten subventionerar inte heller läkemedel som används i preventivt syfte.

Vänsterpartiet tycker inte att ekonomiska förutsättningar ska få avgöra vem som har möjlighet att skydda sig mot HIV på detta sätt. Inofficiell, okontrollerad användning av PrEP genom beställning på nätet förekommer redan, och är av många skäl olyckligt. Vi vill därför undersöka om Venhälsan skulle kunna erbjuda PrEP avgiftsfritt inom ramen för en studie.  Vi vill dessutom att landstinget utreder hur vi som storstadslandsting kan gå före i frågan om läkemedel som Truvada. Vi motionerar om detta på landstingsfullmäktige den 17 maj 2016.

Frågan om avgiftsfritt Truvada och andra PrEP kan vara kontroversiell. Varför ska riskbeteenden som oskyddat sex subventioneras? Men förebyggande av allvarlig sjukdom är billigare för samhället än lång behandling.

Håkan Jörnehed (V), landstingsråd, 070-737 41 20

Felix Bergenholtz, pressekreterare, 070-737 41 16