Moderaterna är arkitekterna bakom ”miljonärsprogram”

I en artikel i Svenska Dagbladet säger sig Moderaterna vilja bygga fler hyresrätter. Man hävdar att miljonprogrammet har ersatts av ett ”miljonärsprogram” där de som inte har möjlighet att köpa bostad kan ha svårt att hitta någonstans att bo.

Utspelet är skrattretande. Visst stämmer att hyresrätterna är försvinnande få. Men Moderaterna sitter ju vid makten i de allra rikaste kommunerna i Stockholms län. I de kommunerna har moderaterna konsekvent fokuserat på ett ensidigt byggande av villor och bostadsrätter. Det är ju Moderaterna själva som är arkitekterna bakom miljonärsprogrammet! säger Seluah Alsaati, ordförande i Vänsterpartiet Storstockholm.

I Täby har det mellan 2009-2012 byggts mer än tre gånger så många villor och bostadsrätter som hyresrätter. I Danderyd har det under samma tidsperiod inte byggts en enda hyresrätt, däremot 49 bostadsrätter och villor. I Nacka byggs bostadsrätter i Kvarnholmen för 15 miljoner kronor och villor i Saltsjöbaden för 28 miljoner kronor. Mellan 2000-2010 ombildades 44 000 allmännyttiga hyreslägenheter till bostadsrätter i Stockholms län, vilket minskat andelen hyresrätter drastiskt.

Villamattor har byggts ut med fler villor. Samma mönster går igenom i den ena blåa kommunen efter den andra. Med drygt ett halvår kvar till valet vill nu arkitekterna bakom ”miljonärsprogrammet” slå ett slag för hyresrätten. Sent ska syndarna vakna. Frågan är hur många väljare som kommer att tro på högerns luftslott den här gången? avslutar Seluah Alsaati.

Vänsterpartiet Storstockholm driver kampanjen Hem för alla där vi driver frågan om att alla ska ha ett hem att trivas i, med hyror vi alla har råd med.

Seluah Alsaati

Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
seluah.alsaati@vansterpartiet.se, 076-236 99 87

Vänsterpartiet Storstockholm

Box 12 669, 112 93 Stockholm
Besöksadress: Kungsgatan 84
org.nr:802004-5350
E-post: storstockholm@vansterpartiet
Web: storstockholm.vansterpartiet.se

Citat

- Villamattor har byggts ut med fler villor. Samma mönster går igenom i den ena blåa kommunen efter den andra. Med drygt ett halvår kvar till valet vill nu arkitekterna bakom ”miljonärsprogrammet” slå ett slag för hyresrätten. Sent ska syndarna vakna. Frågan är hur många väljare som kommer att tro på högerns luftslott den här gången?
Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm