Nya regler för listning otillräckligt för att hindra Kry

Det blågröna regionstyret säger sig vilja spara på administrationen, men kan lägga hur mycket pengar som helst på att underlätta för de privata vårdföretagen. Vänsterpartiet i Region Stockholm vill se ett stopp för den fria etableringsrätten och för slöseriet med skattepengar.

– Riskkapitalbolag som Kry ser en möjlighet att sko sig på ett trasigt system utan regleringar. Genom etableringsstödet får de extra bidrag för varje nyöppnad vårdcentral – pengar som borde gå till vård, inte till vinst, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson i Region Stockholm.

Efter massiv kritik inför regionstyret nya restriktioner kring listning och vilken info företagen måste ge till patienterna på sina hemsidor och appar. Även detta kommer innebära ökade kostnader, då man kommer att behöva kontrollera att reglerna följs. Mer administration alltså, inte mindre.

– Det rimliga vore att helt avskaffa den fria etableringsrätten och att regionen själv startar och driver den vård som behövs. Då behöver inga skattepengar gå till varken bidrag till företag, onödig administration eller privata vinster, utan till vad de är avsedda för: vård. Restriktioner för information kring listning är som att ta en alvedon mot ett benbrott – det kanske lindrar lite men problemet finns kvar, säger Jonas Lindberg.

Hanna Gimstedt
hanna.gimstedt@sll.se