Sehlin (V) bestört över våldet mot gravid kvinna i tunnelbanan

Vänsterpartiet i Region Stockholm är bestörta efter att ha tagit del av nyheten om den gravida kvinnan som fått föras till sjukhus efter att väktare på ett brutalt sätt avvisat kvinnan och hennes unga dotter från tunnelbanan i Stockholm.

Vänsterpartiet i Region Stockholm som arbetar med frågor som just rör kollektivtrafik och SL upprörs över nyheten om gravida kvinnan som fått föras till sjukhus med ambulans efter ett ingripande av vakter.

–  Det är extremt illa att på detta sätt bruka våld mot en gravid kvinna. Sen om det stämmer att bakgrunden till ingripandet var en biljettkontroll då kan man verkligen diskutera proportionen mellan en obetald biljett och att skada en kvinna på detta sätt och traumatisera dennes unga dotter, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

–  Vi har länge haft farhågor om att ökat antal väktare och kontroller i tunnelbanan skulle leda till just sånt här. Nu är det viktigt att detta utreds så vi alla får veta vad som hänt och hur det aldrig mer ska behöva upprepas, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Marre Mayr, tf pressekreterare 070-737 41 16

Anna Sehlin, oppositionsregionråd 070-737 41 20