Stockholms vårdpersonal behöver Ersta-mottagningen

Svenska Dagbladet rapporterar att psykiatrin på Ersta hotas av nedläggning, sedan det visat sig att deras avtal med landstinget inte konkurrensutsatts. Vänsterpartiet vill att kliniken, som främst riktar sig till sjukvårdspersonal, ska fortsätta finnas i Stockholms vårdutbud.

Att bevara Erstas psykiatriska mottagning, som nu hotas av nedläggning, framfördes nyligen som en viktig åtgärdspunkt i ett #metoo-upprop signerat kvinnliga läkare.

Mottagningen på Ersta riktar sig specifikt till sjukvårdspersonal, och i Stockholm är sjukvårdspersonalen under hård press – antalet patienter har fördubblats på tre år. Kvinnor drabbas också hårdare än män, och av patienterna på Ersta är fler än åtta av tio kvinnor.

– Alla vet att situationen för Stockholms sjukvårdspersonal är extremt ansträngd, inte minst för kvinnor. Man slutar och bränner ut sig och sliter halv ihjäl sig. Att stresskliniken, med unik erfarenhet och kompetens, i det läget lägger ner är mycket olyckligt, säger landstingsråd Håkan Jörnehed (V).

Vänsterpartiet vill att mottagningen på Ersta ska fortsätta ingå i Stockholms sjukvårdsutbud även efter att avtalet går ut. Partiet kommer kräva detta på nästa veckas hälso- och sjukvårdsnämnd. Ska någon annan utförare ta över verksamheten är ett krav från V att denna har dokumenterad erfarenhet av psykiatrisk vård av vårdpersonal.

Men för hälso- och sjukvårdslandstingsråd Anna Starbrink (L) tycks detta inte vara lika viktigt. Hon säger till SvD att hon inte vill ha en sjukvård enbart för sjukvårdspersonal, vilket Håkan Jörnehed reagerar på.

– Stockholms sjukvårdspersonal bränner ut sig under alliansens ledning, men Anna Starbrink vill inte ens behålla en unik stressmottagning som är en stor tillgång för personalen. Usel personalpolitik var ordet.