Stoppa varslen i stockholmssjukvården nu

Det är kris i Stockholms sjukvård på grund av coronaepidemin. Region Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör uppmanar vårdutbildad personal att anmäla sig som frivilliga och i nuläget har över 5000 människor gjort det. All personal behövs nu. Trots detta ligger varslet på Karolinska sjukhuset kvar, sammanlagt 109 läkare och 157 sjuksköterskor ska sägas upp.

- Det är absurt att varslen ligger kvar mitt i den här krisen, säger Jonas Lindberg, talesperson i sjukvårdsfrågor för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Karolinska sjukhuset meddelar att varslen ligger kvar men att processen är pausad just nu på grund av den pågående pandemin. Karolinska sjukhuset, Södersjukhuset och Danderyds sjukhus har utöver detta sparkrav för 2020 från Region Stockholm som gör att de har dragit ner på antalet tjänster, sjösatt stora sparprogram och infört anställningsstopp. Läget är mycket ansträngt, även utan pandemi.

- Våra anställda förväntas ställa upp nu under coronakrisen. Att Region Stockholm sen tänker tacka dem med avsked när stormen bedarrat är rent ut sagt ett hån, säger Jonas Lindberg. Vi måste stoppa varslen och dra tillbaka sparkraven på våra sjukhus nu.

Cal Orre, politisk sekreterare Vänsterpartiet Region Stockholm

cal.orre@sll.se

www.sll.vansterpartiet.se

Citat

Våra anställda förväntas ställa upp nu under coronakrisen. Att Region Stockholm sen tänker tacka dem med avsked när stormen bedarrat är rent ut sagt ett hån.
Jonas Lindberg, Vänsterpartiet Region Stockholm