Utlös krisavtalet för stockholmssjukvården

Vänsterpartiet i Region Stockholm kräver att krislägesavtalet för vårdpersonalen ska utlösas nu.

Det är kris i stockholmssjukvården. Det finns ett krislägesavtal mellan Vårdförbundet och Sveriges kommuner och regioner. Att utlösa avtalet skulle ge regionen större flexibilitet i hur vi kan använda vår personal, i gengäld får arbetstagaren mer betalt. Avtalet kan utlösas för hela regionen, eller för enskilda verksamheter med mycket hård belastning. Redan idag jobbar sjukvårdspersonalen som om avtalet var utlöst, men de får inte betalt enligt avtalet. Det är inte ovanligt med 12-timmarspass och en veckoarbetstid på mellan 48 och 60 timmar. Personal flyttas redan mellan enheter och arbetsuppgifter.

- Personalen arbetar redan under extrema villkor så självklart ska de ha extra betalt, säger Jonas Lindberg, talesperson i sjukvårdsfrågor för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

För att krislägesavtalet ska kunna utlösas krävs att alla andra möjligheter inom nuvarande avtal ska vara uttömda, regionen kan ansöka hos Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) att få utlösa avtalet. Flera partier har också gått ut med krav på att temporärt höja sjukvårdspersonalens löner under coronapandemin.

- Personalen jobbar redan mycket övertid och situationen är väldigt pressad, säger Jonas Lindberg. Om man inte aktiverar det nu, när skulle man annars aktivera det?

Ett alternativ till att utlösa krislägesavtalet skulle kunna vara att höja personalernas löner i nivå med avtalet utan att utlösa avtalet.

- Moderaterna nationellt gick ut med att de vill höja personalens löner, varför vill man inte göra det här i Stockholm? undrar Jonas Lindberg. Regionledningen måste ta sitt ansvar, lyssna på personalen och se till att personalen får rimlig ersättning nu.

Cal Orre
Politisk sekreterare