V: Bertils cancer borde ha behandlats som akut

Börja behandla allvarliga sjukdomsfall – exempelvis cancer som snabbt sprider sig – som akuta, för att undvika att svårt sjuka patienter hamnar i långa köer. Det kräver V efter Dagens Nyheters reportage om köerna i Stockholms cancervård.
– Jag finner inte ord, detta ska inte få ske i ett landsting som Stockholm, säger landstingsråd Håkan Jörnehed (V).

DN Stockholm har i veckan berättat om hur ett dussin fall av allvarlig cancer inte opererats i tid, på grund av personalbrist. I dagens tidning kan man läsa om Bertil, vars cancer hann sprida sig och i dag är livshotande eftersom han inte fick operation i tid. Köerna till sjukvården är för långa.

– Köerna är helt oacceptabelt långa. Personalbristen är det grundläggande bekymret, men det primära i det här läget är att köerna för sådana här allvarliga cancerfall måste bort, säger oppositionsråd Håkan Jörnehed (V).

Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting kräver att allvarliga sjukdomsfall som inte kan anstå nu börjar betraktas, och behandlas, som akuta. Partiet vill att landstingsdirektören omedelbart utreder och återkommer med åtgärder för att förhindra att situationer som dessa ska uppstå i Stockholm igen.

– Har du en extremt aggressiv form av cancer funkar det inte att du ska vänta i månader. Ditt läge är akut och måste behandlas som så, säger Håkan Jörnehed.

Taggar: