V lämnar möte med regionstyrelsen i protest

V:s politiker lämnar mötet med regionstyrelsen för att högerstyret gömmer mängder med viktiga politiska beslut i årsredovisningen och fortsätter urholka den demokratiska processen.

Årsredovisningen för 2020 klubbas idag och denna gång är redovisningen på över 700 sidor, mer än det dubbla antalet sidor jämfört med föregående år. Högerstyret har smugit in cirka 40 ärenden som vanligtvis inte finns i en årsredovisning. Granskningen av NKS-skandalen, mängder med motioner samt en antikorruptionspolicy är några exempel, utöver den vanliga redogörelsen för året som gått.

– Denna behandling försvårar insynen avsevärt för både oppositionen och inte minst journalister och vanliga invånare, Stockholmare som vi är satta att representera. När den styrande majoriteten väljer att frångå en bruklig Årsredovisning och istället väljer att blanda in 40 övriga viktiga politiska ärenden under samma punkt omöjliggör de att något ärende blir ordentligt granskat och debatterat. Majoritetsstyret omöjliggör insyn och granskning för invånarna, säger oppositionsråd Anna Sehlin

Vänsterpartiet kräver att ärendet återremitteras och att alla övriga ärenden lyfts ut och behandlas vid regionfullmäktige som vanligt.

– Det är en del i urholkandet av demokratin i Region Stockholm. I början av året försökte de blågröna tvinga igenom försäljningen av 1177 till Kry genom att lägga ärendet på tjänstemän. Det är ett av många exempel och vi är djupt oroande över den här utvecklingen, säger Anna Sehlin.

Amra Bajric

amra.bajric@sll.se