V startar kampanj för vårdpersonalens villkor

Personalen på Stockholms sjukhus orkar inte mer. De har länge protesterat mot orimliga villkor, och allt fler säger upp sig. Idag startar Vänsterpartiet i Region Stockholm en kampanj för en storsatsning på vårdpersonalen.

- Vi befinner oss i pandemins andra våg. Nya patienter strömmar in till sjukhusen, och personalen upplever inte att det politiska styret backar upp dem. Med den här kampanjen visar vi dels att vi står på personalens sida, dels att vi har konkreta politiska förslag för en bättre vård, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet Region Stockholm.

Vänsterpartiets budgetproposition för 2021 innehåller bland annat förslag om arbetstidsförkortning med bibehållen lön, fler fastanställda medarbetare och en budget som gör att inga vårdplatser behöver hållas stängda.

- Den blågröna budgeten är rena svältkosten för Stockholms akutsjukhus. Uppräkningarna räcker knappt till löneökningar, och samtidigt förväntas man spara pengar i verksamheten. Med vår budget visar vi att det går att satsa på vården, och inte spara. Vi vill exempelvis införa en personalmiljard som garanterar tillräcklig återhämtning för de anställda och förutsättningar för att upprätthålla patientsäkerheten, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.

”Det här fixar vi tillsammans”, Vänsterpartiet i Region Stockholms kampanj för vårdpersonalens villkor, startar torsdag 12 november. Den riktar sig till alla som vill ha en vård utan vinstintresse med personal som orkar och vill stanna kvar. Kärnan i kampanjen är en film där vårdanställda medverkar.

Vänsterpartiets budgetreservation visar att bra vård kan drivas i egen regi utan att kosta mer eller försämra kvaliteten. Vänsterpartiet vill investera i den gemensamma vården och föreslår därför en justering av regionskatten med 30 öre till 12,38 kronor och en tillfällig justering med ytterligare 30 öre under tre år. Vi finansierar hellre vården gemensamt än höjer patientavgifterna.

Hanna Gimstedt
hanna.gimstedt@sll.se